tisdag 28 april 2009

Tuggummi

Jag har tuggat tuggummi i princip varje dag sedan jag gick i åttan. Det borde vara ganska många tuggummin det.
När jag gick i högstadiet i Mörsil var det strängt godisförbud, plus att man inte fick tugga tuggummi på lektionerna.
Jag lekte alltid med ödet och hade tuggummi ändå. Jag och Hedda. Alltid lika roligt att bli ertappad, åsså stänga käften som om lärarna skulle missat att man precis idisslade som en tok.
Jag tuggar helst Extra spearmint. (dom med röd text) Kommer ihåg en gång när jag bad pappa köpa tuggummi åt mig. Jag var verkligen ÖVERTYDLIG med vad för tuggummin jag skulle ha, men självklart kom han hem med en rosa påse Extra Kidz som håller smaken i ungefär fyra sekunder.
Nästa gång tror jag att jag skickade med en tom påse så han kunde se vilka det är som gäller. Sen dess har pappsen inte köpt fel.
Extra spearmint is the shit om man vill att smaken ska sitta i länge. Och det vill jag i och med att jag tuggar rätt så mycket tuggummi. En annan sort som funkar är ett par andra Extra som jag inte kommer ihåg vad det är för smak. Pepparmint kanske. Det är iaf en silverpåse med blå text. Den köper jag när jag känner att jag blivit less på dom andra, men det dröjer bara ungefär en påse sen är jag tillbaka till mina kära Spearmint.
Stimorol erbjuder inte så mycket för mitt gomsegel. Det finns en sort som heter nått med Ice, den smakar lite som Jenka fast mycket starkare, plus att den håller smaken ganska länge också.
Det kan va frächt ibland att ha något fruktigt tuggummi, då kör jag på nått som heter Senses, tror det är Stimorol det med. Watermelon, mmm. Fast den håller inte smaken så länge tyvärr. Men den luktar sjukt gott.
Frågade faktiskt min tandläkare för nått år sedan om det kan vara skadligt att tugga så mycket tuggummi som jag gör, om man liksom kan slita ut käkarna. Fick svaret att det var ingen fara så länge jag inte fick problem med käkarna.
Att svälja tuggummi är en annan sak. Min vän Lotta har mycket svårt för detta, jag har väldigt lätt för detta. Brukar ibland få svälja hennes tuggummin. Hon har även problem med käkarna, så när jag bjuder henne på ett tuggummi måste jag påminna henne att spotta ut det efter ungefär 10 minuter, annars kan hon göra väldigt festliga ljud med sina käkar... =)
Det är inte ofta jag går någonstans utan tuggummi, och när jag råkar göra det är det ganska så jobbigt. Haha, det låter som att jag är fett beroende. Det är jag kanske. Bättre å va beroende av tuggummi än typ snus. Japp.

Inga kommentarer: