fredag 10 april 2009

Språkpolis

Ni som känner mig väl vet att jag "have a thing" för att tala korrekt och gärna rätta folk runtomkring mig.
Ni som lärt känna mig på Gotland har nog inte fått den uppfattningen om mig, än... Jag vet inte varför, men sedan jag flyttat ner på Gotland har jag inte brytt mig om att rätta mina vänner. Det kanske är så att jag tycker att jag inte känner dom väl nog för att börja rätta dom, vissa kan ju ta illa upp. Let me know isf så ska jag inte rätta er.
Så när nån säger nått fel kliar det i min tunga, men jag sitter snällt i ett hörn och är tyst. Ibland kommer det ut nån groda (men då oftast i samband med lite alkohol) Men oftast är jag tyst.

Mina primära hangups är:
  • På grund av och tack vare. När man relaterar till något negativt heter det på grund av (tex: jag bröt benet på grund av honom)
  • Han och honom Det heter jag bröt benet på grund av honom inte jag bröt benet på grund av han.
  • Att komparera gammal Gammal, äldre, äldst.

Inga kommentarer: