tisdag 23 juni 2009

I bilen på vägen hem..

Jag satte på mig lurarna och spelade Detektivbyrån.
Läste min bok, "Elva minuter" av Paulo Coelho.
(Han har för övrigt skrivit en av mina absoluta favoritböcker: Alkemisten)

Jag har aldrig kunnat lyssna på musik samtidigt som jag läser.
Men ikväll mina damer och herrar lyssnade jag på Detektivbyrån (som är instrumentalmusik) och läste ur min bok. I did it! Jag lyckades sköta två saker samtidigt. (Y)

Kommer ihåg när jag var ny på Nord-Lock och skulle kontrollräkna brickorna (som man gör var 2000:e som limmas i maskinen) då kunde jag inte ha radion på för det störde min räkning. Innan jag slutade på Nord-Lock räknade jag i sömnen. Om jag ens orkade räkna.. :)

När jag läser typ en veckotidning har jag inga som helst problem att lyssna på radio eller musik samtidigt. Men när jag ska koncentrera mig och förstå handlingen i en bok eller när jag läser på inför ett prov kan jag inte...
Antagligen är det en vanesak, men jag har aldrig vant mig. Det skulle vara nice å kunna lyssna på oinstrumental musik och läsa samtidigt. Men jag tänker alldeles för mkt på texten när jag lyssnar på musik, så det stör min läsning...
Kan du lyssna på musik och läsa samtidigt?

Inga kommentarer: