fredag 29 maj 2009

Muse

Det finns musik, också finns det musik.

Den här låten heter Knights of Cydonia med bandet Muse.
Lyssna på den. Alla detaljer gör den helt genialisk! Det bästa är att lyssna genom lurar för att höra hur dom mixat ljudet mellan höger och vänster (kören i början ligger i höger öra så ni inte lyssnar på låten upp och ner)
Tack farbror Lars som introducerade mig till Muse. Tyvärr tog det ett tag innan jag kunde ta till mig musiken, men nu älskar jag den!
Jag skulle verkligen vilja se hur denhär låten ser ut i praktiken i Logic.. Hur många kanaler, vad som är äkta vad som är MIDI, hur pareringarna mellan höger och vänster ser ut, hur mycket tidsskillnad det är på körerna i slutet. Lyssna vid 4:40 uppmärkssamma att körerna inte ligger exakt synkade mellan höger och vänster. Cool effekt!
Fatta vad lång tid det tar att få till en låt såhär fet-mixad.

Samtidigt ska man inte underskatta enkelheten i vissa låtar. Här är en låt med Eva Cassidy som endast har lite reverb på rösten och gitarren, det låter ju också helt underbart!

Jag uppskattar verkligen enkelheten i vissa låtar också, när jag mixade min låt till slutprojektet till exempel la jag bara lite reverb på sång och gitarr. Det var så jag ville ha det. Men visst är det fett med produktioner i sizen grande? Vi ska skriva en låt som vi sedan ska göra feeetaste produktionen ever på.

1 kommentar:

lawin sa...

Välkommen in i progrockens värld, kanske dags att hänga lite här..
http://artrock.se/