lördag 23 maj 2009

Hemma i mitt Kvitsle

Hej hörrni, nu är jag hemma. Hemma på riktigt.
Det gick fort att köra hem.. Eller inte fort, det tog många timmar men jag trodde jag skulle vara hemma mycket senare.
Började dagen imorse kl 04:35 åkte båten. Kom på fastlandet 10:25 (vi var bland dom första bilarna som fick köra ut, check!)
Körde Sigrid till sitt nya hem i Krigslida. Fick träffa hennes mamma som jag hört så mycket gott om. Det var otroligt trevligt att se huset och att få träffa Sigrids mamma.
Körde sedan vidare. Med mamma som en mänsklig navigator styrde jag kosan mot essingeleden. Körde fel två gånger. Det gick bra ändå, ordnade upp sig tillslut.
Kom till Uppsala och mötte upp Johan på Max, tio minuter senare var jag på väg igen. Då kom jag på att jag skulle köpa tuggummi. Det var prio 1. Svängde in på Statoil i Gränby, sen åkte jag vidare på E4:an mot Sundsvall. Men, det var nått konstigt, på alla skyltar stod det E4 Sundsvall också ett påklistrat rött kryss. Det bådade inte gott. Hittade en annan skylt där det bara stod E4, den följde jag. Använde mitt lokalsinne lite och det kändes som att jag var på rätt väg rent väderstrecksmässigt.
Ringde mor och hörde om hon kunde lista ut vart jag var. Efter ett tag kännde jag igen mig. "Skuttunge 2" stod det på en skylt. Jag var på gamla E4:an. Vi har åkt den ganska många gånger, när vi semestrade när jag var mindre (oftast på västkusten) mellanlandade vi i Sthlm i lägenheten, så jag har åkt dendär vägen ett par gånger.
Om jag inte minns fel så lite norr om skylten till Skuttunge finns det en gård med sinnesjukt mycket navkapslar. Detta var ett landmärke som uppmärksammades mycket i min familj. Men jag åkte inte förbi där idag, eftersom jag skulle svänga innan dess.
Kom ut på E4:an och körde, och körde... Kom till Tönnebro, köpte glass. Åkte vidare mot Bollnäs och Ljusdal. Den vägen tog aldrig slut! Trodde seriöst att det var ett skämt när nästa avståndsskylt kom upp. Det kändes som att det aldrig tog slut på siffror.
Anyway så kom jag tillslut till Ljusdal där jag svängde mot Färila, sen åkte jag till Kårböle. Efter Kårböle svängde jag av mot Ytterhogdal. Sen åkte jag från Ytterhogdal via E45:an till Svenstavik.
Kisspaus på ok i Svensta, sen åkte jag 321:an mot Mattmar.
Det gick fort att köra sista biten.
När jag kom hem stod pappa med kameran i högsta hugg. Jag sprang fram och kramade pappa och mamma, sen sprang jag bak på lägdan och kikade på fjällen, och ja dom stod kvar. =)
Pappa: Vad gjorde du där bak?
Jag: Kolla på fjällen
Pappa: Såg du inte bredbandet.
Så vart jag tvungen att gå och kika på det också då...
Sen gick jag in i kåken och kollade vad pappa och Erik hade sysslat med idag. Dom hade byggt hyllor där saker från vinden ska ner så småningom eftersom vi ska tilläggsisolera där uppe.
Fick middag, lax. Mumsigt värre.
Mamma frågade om jag ville ha något att dricka.
Jag frågade om det fanns något vin.
Det visade sig att det fanns en flaska vitt vin. Det diskuterades om det var tillfälle att öppna denna nu. Självklart tyckte pappa. =)
Mycket gott vin om jag får säga det själv.
Sen åkte jag och bror ut på turné med min blivande bil LKE:n farmors gamla 240. Här kan du läsa pappas inlägg om den.
Hade med mig longboarden och åkte till Kvärna (Kvarnen för er svenskar) och provade den backen. Ja, den var perfekt. Lite för brant om man åker mot Kvitsle, men åker man mot Mattmar är den bananas!
Mot Mattmar

Åkte färdigt och sen åkte vi upp till kyrkan och tog idolbilder på bilen.
Idolbild

Sen åkte vi lite rally på Tossbergvägen. Vi lärde oss att i Kluk kan man köra 100+ över krönet.
Kom hem, bestämde mig för att blogga och nu ska jag sova.

Samanfattningsvis:
  • Jag hade plockat fram på tok för lite musik. Skivorna som spelades var Detektivbyrån, Lily Allen (båda hennes plattor), Nationalteatern, José Gonzalez (denna skiva försvann mystiskt och det var inte läge att gräva så hårt efter den medans jag körde), Norah Jones, Mika. Jag saknade Dolly Parton, Creedence och Timo Räisinen.

  • Jag fastnade inte i en enda poliskontroll, såg inte en enda polis förrän jag åkte över Brastabron (ca fyra km hemifrån)

  • Jag ringde till Lotta och överraskade henne, hade missat att berätta för henne att jag skulle komma hem idag. Hon var upptagen med att ta jägarexamen. Hon klarade teoriprovet idag och imorrn håller jag tummarna för att hon ska klara det praktiska. Hon skulle få bäver, dalripa och kanadagås till middag.
  • Idag har jag kört lite mer än 68 mil och åkt båt 14 mil.
  • Jag har aldrig blivit så glad över att få in P4 på min radio som idag.

  • När jag åkte över gränsen mellan Bergs och Åre kommun gasade jag på lite extra

  • Jag har inte packat ur bilen än, mer än en resväska, longboarden, en kartong (som bara kom in i och med att brors födelsedagspresent låg där i), datorn och min jacka.


Min mamma har vädrat min säng idag. Det tycker jag om.

God natt!

2 kommentarer:

Johan sa...

Vilket underbart inlägg lina!

hur mycket ska du ha för bilen? jag Måste ha den! johan hjärta 240! ahh :)

Moster k sa...

Men Lina!
du var ju alldeles bredvid där Sara bor!! Hon bor mitt emot Gränby. Nu var hon ju inte hemma, men ändå...
Har ett par jeans och ett par jeansshorts här i Sollefteå som väntar på dig. Direktimporterade.