söndag 3 maj 2009

Min helg

Denna helg har jag alltså varit i Östersund på förbundsstämma för Centerpartiets ungdomsförbund. Det har varit en alldeles underbar helg med massa intressanta diskussioner, en alldeles förträfflig förbundsfest och helt klockrent väder.
21 grader och isen ligger på sjön. Inte varje dag i Östersund.

Vi gick ett solidaritetståg på första maj då vi började gå från Campus och gick ner till Badhusparken. Vilken känsla, vi var drygt 200 pers som gick tillsammans. Stolt.

Vårat vackra tåg med distriktsordförande Linnea och förbundsordförande Magnus i täten

Vi leker forma nått med färgade papper, gick sådär med facit i hand...
Östersund visade sig verkligen från sin bästa sida. Så klockrent väder! Blåkupa onsdag, torsdag, fredag och lördag dag. På kvällen på lördagen mulnade det på men det var bara bra i och med att vi hade förbundsfesten i Vinterträdgården där det är glastak och vi hade ett ljusspel som kom till sin rätta bättre när det var mulet ute.
Just nu sitter jag på båten från Nynäshamn mot Visby, skriver i word så det ska gå lätt att uppdatera bloggen när jag kommer fram till Fårösund inatt. Lyssnar på ABBA, det var länge sedan, men igår på förbundsfesten hade Johan Pettersson skrivit en klockren text på Waterloo. Ska se om jag kan få tag på texten…
Andreas och jag som toastmasters
Förbundsfesten ja, jag var toastmaster tillsammans med Andreas. Det gick bra, det gick över förväntan.. Fick en blackout när jag skulle presentera Göteborgsgruppen och glömde ett namn, det var jobbigt men efter någon sekund kom Andreas in och hjälpte mig. Annars gjorde vi ett bra jobb tillsammans. Kom dock att tänka på att jag ju borde haft min balklänning på mej! Det var verkligen synd att jag inte kom och tänka på det tidigare, Rudi har ju till och med en matchande slips som Andreas kunde haft! När ska man annars ha balklänningen igen om inte när man är toastmaster/konfrencie? Jaja, men min klänning dög den också.
Klackskorna, jo det gick bra! Jag hade dom från kl 19 till 23,30. Där tog det stopp, jag orkade inte dansa i dom mer än tre låtar till Marmeladorkestern.
Här fick skorna ligga och skämmas!
Shit vilket bra band Marmeladorkestern är alltså! Vilket drag! Jag sprang iaf iväg och bytte till mina Converse som kanske inte matchade klockrent med min outfit men det fick gå. Huvudsaken var att jag kunde dansa.
Marmeladorkestern levererar, och vi tar emot
Det är sjukt vad roligt man kan ha utan alkohol egentligen. Allt handlar om vilket sällskap man har och vad man gör. Även fast ingen av oss drack en droppe igår var det flera som kände sig lite bakis idag. Den känslan har jag också haft någon gång, inte just idag men förut.. Man går på krogen och av nån anledning (typ chaufför, eller jobb dagen efter) så dricker man inte. Dagen efter får man en baksmälla ändå. Konstigt det där!
Älskade RO gjorde ett väldigt uppskattat nummer:

Jag åkte ju som sagt med RO upp från Sthlm och fick höra låten x antal gånger i bilen på väg upp. Dom försökte dansa sittandes i bilen, det såg väldigt roligt ut.
Det blev typ ett battle mellan alla distrikt och alla ville sjunga sin låt. Stockholm i mitt hjärta och alla andra låtar från respektive distrikt. Det var sagt så att om man ville göra något skulle man kontakta mig, Andreas eller Göteborgsgruppen (som hjälpt oss ordna festen) Men detta struntade de flesta i. Östergötland kom och frågade snällt om dom fick sjunga, Andreas sa vänligt men bestämt nej. Men sen sjöng dom ändå, då vinkade Göteborg till mig och frågade om dom kunde få sjunga, och jag var tvungen att säga nej eftersom vi låg efter i tidsshemat. Det var jobbigt tyckte jag! Speciellt eftersom det fanns inplanerat i körschemat att jag, Maria och Lotta skulle sjunga Jämtlandssången. Och det var bestämt sen ages ago, innan det blev battle mellan distrikten.
90-års tårta (CUF fyller 90 år i år)

Vi sjöng i alla fall Jämtlandssången på jämska med en överstämma. Den var mycket uppskattad, flera kom fram och berömde oss och tyckte vi berört dom. Kul. Efter vi hade sjungit den på jämtska sjöng vi allihopa den tillsammans på svenska. Det blev ett bra avslut på battlet.

Vi sitter ombud.
Jag satt bara ombud en omgång, då röstade vi bland annat om EMU. Jag har varit anti EMU sen det var omröstning. Jag måste erkänna att jag har blivit lite mindre skeptisk. Jag röstade emot, men kunde egentligen ha röstat för… Det var Rickard som hade ett anförande som övertygade mig om att Sverige inte är redo än. Rösterna blev 55-57 och nej sidan vann. Tänk om jag hade röstat för, då hade det blivit oavgjort! Det var inte utan att jag kände mig lite som det svarta fåret. Men nästa år tror jag faktiskt att det är dags.
Här är omröstningen för/emot EMU

Vår alldeles egna Hanna Wagenius blev invald i FS! Grattis!! Hon var även med på Rapport (!) idag. Magnus fick sitta kvar som ordförande, det tycker vi om.
Kolla in henne på tv här!

På båten nu visar dom filmen ”Remember the Titans” jag vet att den filmen är sjukt bra, det var länge sedan jag såg den, men jag har valt att inte kolla på den nu. Har lite att ta igen nu när jag varit borta från skolan.
Jag ska göra en grej i Genus, kanske ska skriva en text till en refräng också om jag kan göra det utan min gitarr.. Får se. Annars har jag studion bokad imorgon eftermiddag/kväll och då ska jag mixa min låt. Det ni! Vi kommer att släppa en skiva innan vi slutar med allas slutprojekt. Återkommer med info om ni vill köpa den ;)
Två veckor kvar av skolan. Får se om jag stannar ett par dagar på ön. Beror på vilka andra som gör det, och om jag kan fixa nånstans att bo. Eventuellt skulle dom som inte hunnit med slutprojektet få bo kvar och jobba med det en vecka. Jag kommer ju att hinna klart men skulle vilja bo kvar ändå… Får se om det går, annars åker jag väl bara hem.
Nä nu har jag suttit i en timme och inte gjort ett skit på mitt arbete, it is time my dear friends.

1 kommentar:

mor sa...

Fanns det ingen som filmade ert framträdande med Jämtlanssången. Den skulle vara kul att höra...