tisdag 17 februari 2009

Stjärnklart?

Ikväll var det stjärnklart när vi skulle gå hem från repet, och jag och Y hamnade i en intressant diskussion angående dessa vackra spektakel.
Vi kollade på stjärnorna och båda hade hört talas om att när en stjärna slocknar tar det fett länge innan ljuset når jorden. Eller snarare mörkret då eftersom den slocknat...
Då uppkom diskussionen, jag hävdade att genom att kolla på en stjärna genom en stjärnkikare (försök säga det tre gånger snabbt efter varandra)ser man fortfarande stjärnan i "realtid". Alltså: två personer står bredvid varandra när den slocknar, person nummer 1 kollar på stjärnan utan hjälpmedel och person nr 2 kollar på den genom en stjärnkikare. Jag påstår alltså att när den slocknar, slocknar den samtidigt för båda personerna.
Medan Y menar att om man kollar i en feeet stjärnkikare alá NASA ser man att den slocknar tidigare än om man kollar på den live utan stjärnkikare.

För övrigt var det väldigt läskigt, för vi stannade upp en stund på parkerinen och Y pekade på en random stjärna som vi båda stod och kollade på och diskuterade om. Sen när vi kollade upp så var den borta! Hmm, lite lagomt läskigt såhär på tisdagskvällen...

Jag tror jag förstår hur Y tänker, men jag vill inte riktigt köpa hennes resonemang.
Nå är det nån där ute som kan förklara för mig (oss) vem som egentligen har rätt?

/Lina

1 kommentar:

AndWik sa...

Ingen kikare kan påverka tiden. Ljuset ska ju fortfarande gå hela vägen fram från stjärnan fram till ögat. Och avståndet är ju detsamma även när ljuset går via en maffakikare.