måndag 9 februari 2009

Dialekter

Dialekt-nörd som jag är noterade jag en händelse i lördags när vi skulle dra från förfesten och ut på krogen. Det uppkom en liten diskussion om vad man egenligen säger...

M= uppvuxen på Gotland
G= uppvuxen i Alingsås
L= uppvuxen i Kvitsle
J= uppvuxen i Uppsala

M- Vart ska vi hän?
G- Vart skääe vi'rå?
L- Horst ske mæ?
J- Vart ska vi?

Mitt uttryck kanske jag inte använder i vanliga fall men när jag ändå hade ett uttryck på jämtska var jag bara tvungen och droppa det. Annars hade jag nog hängt på J's version.
Dialekt-nörd som jag är tyckte jag detta var lite skoj.

3 kommentarer:

AndWik sa...

Jag vill nog ha in ett t så det blir Horst.
/P

Lina Lidén sa...

Aa, jag var lite fundersam hur man stavade det, men nu har jag ändrat så det står som pappa säger =)

Anonym sa...

uppsaala i mitt hjäärta!

kul inlägg lina! =)

Hälsn. Johan