onsdag 25 februari 2009

Det är inte ofta det händer...

...men idag hände det.
Jag skulle skjutsa hem Lisa och eftersom vi båda var sugna på att se älg tog vi omvägen runt Brasta i hopp om att spotta skogens konung.
Jag mötte en bil på 321:an i korsningen Sundsbacken- Arvesund och som jag lärt mig av far min bländar jag inte av förrän han som jag möter bländar av. Denne bländade inte av, så vi möts båda med helljus på.
Om alla kunde lära sig att om man inte kollar in i lyset blir man inte bländad skulle världen vara så mycket bättre. Särskilt när jag kör Cittran blir jag helt nollställd när jag måste blända av till halvljus. Det är såpass bra ljus på den att det nästan är som dag och natt och jag blir lika paff varje gång jag måste blända av till halvljus hur dåligt man ser.
Visst, jag förstår folk som inte klarar av att mötas med helljus på, men att blända av bara för att man möter en bil behöver inte alltid vara nödvändigt. Hur ofta ser man inte bilen som man möter blända av innan man ens kommit i närheten av varandra? Hur ofta möter man inte bilar då det knappt är skillnad på hel och halvljus? Tänk om man hade som regel att man bländar av när man tycker lyset från mötande bil är för starkt.
Jag tycker att denna metod borde införas i sveriges trafikskolor.

Och nej, inga älgar idag heller. Massa massa spår, ger snart upp.

Inga kommentarer: