onsdag 4 februari 2009

Dagens problem

Idag var jag ute och sprang.
Jag har köpt en fleece-jacka från Fjällräven som jag har tänkt att bruka vid skidåkning och andra utomhusaktiviteter. Denna jacka kom väl till pass idag då när jag skulle ut och springa. Det var -0,9 grader när jag gav mig ut och funderade om det kanske skulle bli lite kallt med bara underställ, mjukisbyxor och min fleece-jacka. När jag väl kom igång gick det kalasbra. frös lite om händerna, men knöt nävarna och drog ner jackan tills det att jag fått upp värmen. Hur som helst, när jag sprang där kände jag att jag hade ett litet problem. Så fort jag ökade farten började jag frysa om händerna. Jag tycker att rimligen borde det jämna ut sig i och med att blocirkulationen ökar när man springer fortare. Jobbigt med andra ord. Jag trivs inte att springa i vantar. Det blir på tok för varmt. Jag får nog helt enkelt vänta med att kuta tills det blivit plusgrader.
När jag hade rätt tempo kom känslan, ni vet när man är rätt klädd. Det är en konst att klä sig rätt, springning är väl det kanske inte så svårt att klä sig inför men skidåkning däremot det är en hel vetenskap. Det verkar som att mina 20 år här på jorden och ca 15 på skidor har gjort mig något klokare i alla fall.
Hur som helst jag sprang två varv även denna gång (5km!). Ökade farten som sjutton mot slutet, kutade allt vad jag hade innan mål för jag hade en tvångstanke att hinna fram innan låten var slut. Det blev precis kan jag meddela, men jag klarade det, trodde dock att lungorna skulle hoppa ur mig när jag väl var i mål.
Förra gången jag sprang tog två varv 45 minuter (jag vet det är inga supertider vi snackar om här men man måste ju va sämst för att kunna bli bättre.) Hur som helst så stannade klockan på 40 minuter denna gång. Tänk om man kunde minska med fem minuter varje gång.

Trotsade den felaktiga sidan och betalade med kortet efter tillåtelse av pappa, och det gick som på räls så nu kommer jag hem fredagen den 20 februari kl 15:05. Är det inte underbart?
/Lina

1 kommentar:

AndWik sa...

Du måste aktivera din mobil när du är ute å kutar...
Då får du ju upp en kurva och ser hur många kcal du förbrännt.