måndag 2 februari 2009

10

Talet 10 är ett tal jag använder åtskilligt många gånger varje dag.
Exempel 1:
När jag borstar tänderna (detta blir alltså två gånger om dagen) så har min tanborste en timer som säger till när den varit igång i två minuter. Då på sluttampen av dessa två minuter roar jag mig genom att räkna ner från tio till ett kanske tre gånger innan den säger till att de två minuterna har gått.
Exempel 2:
Jag spolar vatten i kranen och försöker få fram kallvatten. Även här räknar jag från tio till ett minst tre gånger.
Exempel 3:
Jag fyller på vatten i glaset i matsalen, här hinner jag bara räkna en, max två vändor innan glaset är fullt.
Exempel 4:
När jag ligger på kvällen och ska sova och det kliar förskräckligt mycket på mitt ben. Då kliar jag först ett tag, sen när jag inser att jag inte får klia mer räknar jag från tio till ett och slutar då.
Exempel 5:
Den är för privat för att delge, men det har med toalettbesök att göra.
Exempel 6:
Jag står och väntar på att maten ska bli varm i micron, räknar ner från ett till tio innan jag drar tillbaka vredet på noll. Detta händer ganska många gånger eftersom jag alltid är optimistisk när jag värmer mat i micron.

Ja så använder jag mig av talet tio en vanlig vardag.

Inga kommentarer: