tisdag 18 augusti 2009

Minisemester i Åre

Kom hem idag från en minisemester i Åre.
Vi började hela dagen med att lämna ut packlistor till alla kollo-barn. I byn är det nämligen dax för det efterlängtade Kvitsle-kollot som varje år bjuder in alla barnen i byn till en helg med massa skoj.
När man var liten var detta sommarens höjdpunkt, och entreprenör som jag (och Lotta) är, har vi fortsatt sen vi blev för gamla att delta på kollo med att vara ledare för kollot.
Så som sagt for vi runt ela byn och lämnade packlistor, när vi fått några extra armmuskler (Lottas fönstervevar går ganska trögt) styrde vi bilen mot Åre.
Innan vi var framme i Åre tog vi och stannade till i Björnänge och gick in på chokladfabriken. Vilken beslutsångest det blev men tillslut kom vi fram till att vi ville ha två stycken strutar, en med vit choklad och en med ljus choklad.
Så tillslut efter mycket funderande och lite provsmakande kom vi fram till att köpa med oss en strut av Hjortron och en strut av Vanilj. Såhär i efterhand insåg vi att vi skulle tagit två som vi visste hur dom smakade för ingen av dom två var okej, men inte så goda som vi vet att Årechoklad kan vara.
Vi checkade in på hotellet, bytte om och begav oss ner till "upplevelsebadet". Jaa, visst back in the days var det ju coolt men nu är ju till och med Storsjöbadet bättre. Men det var skönt att hänga i bubbelpoolen, bastun och vi försökte även på oss att konstsimma lite. Ni kan ju tänka er hur det gick för oss flamsmajor i poolen när vi skulle simma konstsim, endel skratt inblandat i vårat program kan jag meddela =)
Gick upp när vi vad badat oss less, gjorde oss i ordning och begav oss ner till restaurangen för att spana in deras meny för kvällen. Ikväll bjöds det på medelavsbuffe där, för 200 kr kunde man gotta sig i medelhavets alla läckerheter. Vi kom överrens om att det var lite väl dyrt för oss så vi gick upp på byn.
Jag gav fröknarna Henriksson tre alternativ, Werséns, Dahlboms eller Broken. (Jag ville mer än gjärna gå på broken, och det var även där vi hamnade till slut.
Lotta åt en Cheddar bacon-burger. Maria åt en Club sandwich och jag tog en smoked salmon sandwich. Mycket prisvärd och god mat på broken. Stora portioner också :)
Så gick vi hem till hotellet och på vägen hem svängde vi in på ICA och handlade lite snacks. Kom hem och satte igång filmen "The curious life of Benjamin Button" Ganska bra film, men den hade gott kunnat kortas ner avsevärt. Men den var bra.
Sov gott hela natten (vi bäddade om sängen så alla tre kunde sova i dubbelsängen, mycket mysigare så ju =) Sen klev vi upp och åt frukostbuffe. Mhm!
Efter detta tog vi en sväng på byn, jag köpte torrshampo, har aldrig provat det men har hört massa folk som säger att det är bananas... Så why not, kostade 45 spänn liksom..
Systrarna Henriksson shoppade varsina par täckbyxor (termobyxor som vissa av er kallar det) av märket Extrem. Jaha, så nu har båda dom snyggare täckbyxor än mig.
Jag har ett par täckbyxor, om än inga Extrem så är det ett bra märke på mina men dom har verkligen tjänat sin tid än på ett tag. Det är det som är lite jobbigt med att köpa bra kvalité, man måste hitta på massa ursäkter att köpa nya saker eftersom dom gamla typ aldrig går sönder!
Kom hem, skrev ett vykort till farmor, tog longboarden till Nord-lock för att posta det. Faan vad soft det hade varit å jobba på Nord-Lock nu när asfalten är ny...
For till pärlanne, dit var jag tvungen att ta cykeln eftersom jag inte har några offroad däck.. (än?) Pärlanne var väl mest ett skämt! Massa massa ogräs och nästan inge pärer!

Provsmakning på Åre chokladfabrik


Vi köpte dessa två, lite missnöjda men nu har vi provat två nya iaf.
Stalltips: köp blåbär, citron eller mintkola


Min laxmacka, den var good men den har jag ätit innan så det visste jag =)




Här har vi bäddat om sängarna, vi pulade ner överkasten och extratäcket i springan och la bäddmadrasserna på tvären. Plus att vi bäddade ut soffan bara för att inse att den var alldeles för obekväm för att sova i.
Jag hade inte velat komma och städa i ordning rummet efter oss. =)

Inga kommentarer: