onsdag 19 augusti 2009

Inte likt mig

Fick ett telefonsamtal för en stund sen och skulle svara i en av våra bärbara. Den telefonen kände inte för att fungera så bror kom hit med en fungerande bärbar.
När jag lagt på och la båda telefonerna här på soffan bredvid mig ser jag hur prydligt båda klockorna på telefonerna stämmer överrens med varandra.
Det är ett verk av min pappa (som ställde microvågsugnarna på jobbet exakt samtidigt)
Tar då upp min mobil för att kolla att min klocka också stämmer med pappas tider. Men ICKE!
Jag skäms över att säga det men min klocka gick 2:24 minuter för snabbt!

Inte likt mig.

2 kommentarer:

Siiigrid sa...

Ställ dig i ett hörn med en dumstrut på huvudet Lina!

AndWik sa...

Pappa kan meddela att han idag har ställt inpasseringssystemet på jobbet. Gick hela 3 minuter fel. Ska dörrarna stänga 16:00 då ska det inte diffa på flera minuter. Kan även meddela att detta är ett arv i rakt nedstigande led, min far var mycket noga med tidvisningen. På den tiden var inte quartzur uppfunna. Det mest exakta var synkronur som baserade sig på 50 Hz växelspänning från vägguttaget. Vi fick vår stöm från Hammarforsen i Hammarstrand och där var man inte så noga med att hålla 50 Hz. Det är nämligen så att om man pytsar ut 51 Hz i en timme då ska man medvetet sänka till 49 Hz i en timme så att snittet blir rätt. Det gav man hel f-n i på Hammarforsen vilket fick till följd att klockorna gick lite som dom ville. Han jobbade själv på Krångede, behöver jag tillägga att där var frekvensen perfekt.