tisdag 11 augusti 2009

Min telefon och min jacka

Idag har min telefon gått varm, och det har gjort mig glaad

Först ringde kusin Johan och undrade om fjällvandring i helgen sen ringde nästa Johan inom loppet av tio minuter.
Sen ringde Farmor
Så ringde det från dolt nummer (alltid lite ångest innan man fattar mod och svarar), och det visade sig vara angående min Fjällräven-jacka som jag lämnade in ages ago.
Så ringde Sigrid, fast det var väl för att jag försökt få tag på henne.
Sen ringde Zarah och vi gjorde upp planer för vår date på torsdag.

Såhär mkt telefonsamtal har jag inte fått på hela sommaren typ.

Nu över till historien om min Fjällräven-jacka:
Den 30/1 2009 var jag i Visby och gick förbi en affär som hetter Urban Street på Adelsgatan i Visby. Hade inga som helst planer på att gå in där, förrän jag såg en mkt festlig skylt som sa att det vad 30% på alla Fjällrävenprylar. Niice tyckte jag och gick in.
Provade en såndär fluffigt stor dunjacka. Ringde pappa och berättade om denna supermysiga fluff-jacka. Pappa pratade vett i min skalle och sa att om jag kommer hem med nån fler jacka kommer mamma go loco.
Min far har en ganska stor jacksamling han med, så han förstår mig väl när jag funderar på att köpa något mer...
Anyway, när jag provat denna jacka och insett att det får bli när jag slitit ut mina 8 andra jackor får jag syn på en sanneligen trevlig sak.
En slags jacka som jag inte äger, än...
Det är nämligen en tjock fleece-jacka. En sådan man kan ha på vintern under sin skaljacka, eller som vanlig jacka på våren.
Faller såklart för denna jacka och köper den. 30% på den gör att priset på den blir till helt överkomliga 699 kronor.
Kommer hem och använder jackan flitigt. Bland annat när jag är ute och springer, men också som en vanlig kofta på skolan.
Men så händer det som inte får hända när man köper märkes-grejor.. Dragkjedjan går sönder. Happ, envisas med att använda den ett par veckor men sen lämnar jag in den på Urban-street den 24 april. (I samma veva lämnar jag även in min telefon)
Japp, nu återstår det att vänta.
Och jag väntar... (behöver ju egentligen inte den jackan på våren och sommaren, utan den hade ju varit bra å ha till hösten och vintern)
Så jag väntar tålmodigt.
Innan jag flyttar hem igen går jag in och ger dom min hemadress istället, så dom kan skicka den hem till Kvitsle.
Och jag väntar, och tänker att dom kanske glömt bort mig. Men jag väntar istället.
Kom och tänka på den häromdan, men jag tänker att snart är jag tillbaka på ön igen så då kan jag lika gärna vänta tills jag är där och ta itu med det på plats.
Men så idag så ringde dom alltså. 3 ½ månad efter att jag lämnat in den. Kan tänka mig om typ min farmor skulle hanterat detta ärende skulle hon inte väntat lika tålmodigt som jag..
Dom säger att jag inte kan få en ny jacka eftersom dom slutat tillverkas. Okej säger jag. Så dom vill ha mitt kontonr så dom kan sätta in pengar åt mig istället.
Ger dom mitt kontonummer (som jag för övrigt kan utantill, vilket inte är så vanligt i min generation) och så säger damen i luren att hon ska föra över de 419 kr som det handlar om.
Whoow säger jag och försöker minnas. Var den verkligen så billig? Nää, du måste ha fel säger jag och påstår att den gick på 800 eller nått däromkring.
Damen ber mig leta rätt på kvittot och återkomma.
Jag säger, det kan ta ett tag å hitta kvittot.
Ja, så börjar jag leta. Ibland är jag för smart för mitt eget bästa då jag börjar leta i mina kartonger.
Har ett minne av att jag stoppade ner lite viktiga saker i ett kuvert och la nånstans smart.
Börjar således leta bland alla mina papper i de två flyttkartonger som fortfarande står på mitt rum. Letar och letar utan framgång. Hittar färemot massa andra vilda saler.. =)
Kommer då på att jag kanske kan leta rätt på kontoutdraget från detta inköp. Och, japp Lina har rätt. 699 kr drogs från mitt kort den 30/1.
Okej so far so good, men räcker mitt kontoutdrag som bevis?
Får syn på min djungelinspirerade tidsskriftsamlare som jag använde som viktigpapper-samlare under min tid på Gotland.
Börjar bläddra lite där och hittar detta kuvert som jag talade om innan.
Inget kvitto.. Letar vidare och hittar mitt garantibevis för telefonen, kan ju tänkas att dom hamnat tillsammans eftersom jag hanterade dessa ärenden samtidigt. Men inte där heller.
Så bläddrar jag bland alla mina papper och hittar kvittot löst bland dom.
Jag trodde det var kört när jag inte hittade det i kuvertet.
Ringde till butiken och bekräftar att jag hade rätt. Nu återstår det att se när pengarna trillar in.
Det är Peak-rea torsdagen den 20 och där kan det mer än väl tänkas finnas ett substitut till denna Fjällräven-jacka som jag försälskat mig i.
Oj, vad det blev mycket om mitt issue...

Nu, lite mer Gossip girl! =D

3 kommentarer:

Moster karin sa...

Grattis till att du hittade kvittot! tala om att leta efter en nål i en höstack...

Ingalill sa...

Är mycket imponerad av att du hittade kvittot! =)

Lina Lidén sa...

Ja, helt otroligt! Kan inte riktigt fatta det själv!