söndag 16 augusti 2009

För tre år sedan

Idag är det den 16 Augusti. För tre år sedan precis just idag tog jag mitt körkort.

Uppkörningen
Jag var inte så nervös som jag trodde.
Jag startade en gång från vägkanten utan att blinka. Och när jag skulle ut på E14 från stan så bytte jag fil fast jag skulle ha legat kvar i den jag var..
Trodde det var kört i och med dessa två misstag men jag hade en väldigt snäll uppkörningsgubbe. Check!

Reflektion:
Det va först för ett par månader sedan jag kände att jag hade koll på allting. Visst jag har kunnat köra bil, men inte med presition. Nu hamnar bilen precis där jag vill när jag backar upp från garaget när jag parkerar osv.
Annars då, jo jag har inte blivit stoppad av farbror blå en enda gång. Jag har bara kört förbi en kontroll.

Meriter:
Backat av höger backspegel på pappas v70. (plus att jag knycklade till framskärmen i samma veva)
Annars har jag varit skonad från missöden på bilarna jag kört.

Jag har dock kört fast ORDENTLIGT en gång. Det var vintern 2007, då jag jobbade extra på Skistar i Åre-Björnen.
Jag var lagomt sen och skulle ta bilen för att hinna med bussen från Mattmar. (vill man åka kommunalt och bo i Kvitsle är körkort en fördel då närmsta hållplats är Mattmar åtta kilometer bort.)
Ja, för att återgå till historien hade jag jäääkligt bråttom. Och det hade snöat bananas på natten. Jag skulle till bussen snarast möjligt och tog således en "genväg". Min granne har en privat väg som alltså skottas privat. När jag stod på krönet till Sögårsbacken såg jag att det inte var skottat och det hade drivit ordentligt.
Vinna eller försvinna tänkte jag och plöjde mig igenom de första snödrivorna. Men mitt i backen tog det stopp, och jag har varken förr eller senare varit med om nån värre fastkörning, trots en säsong bland slingriga vägar i Åre-Björnen.
Det var bara å börja gräva (pappa hade iaf en spade i bagaget på 740:n, det tackar jag ödmjukt för) Jaa, lär ju ha jävlats minst 40 minuter.
Jobbet var ju bara å glömma dendär dagen. Såhär i efterhand är jag alltså typ 500 spänn fattigare i och med att jag inte kom iväg på jobbet den dagen. Men en erfarenhet rikare.

Jag har varit nära å krocka en gång. I rondellen i Lillänge, för er utbölingar kan jag meddela att den är stooor, och man har mycket bra sikt. Stod och väntade på att få köra in i den, hade en bil framför mig och instinktivt kollade jag åt vänster för att se när luckan för mig att köra in i rondellen skulle uppkomma.
Ser att bilen som är påväg åt mitt (och bilen framförs) håll blinkar höger och ska alltså svänga av innan. Check tänkte jag och la i ettan och började köra. GRISNIT! Oj, bilen framför förstod inte att bilen till vänster skulle svänga.

Min pappa har lärt mig att man inte ska slira på kopplingen. Det är dyrt att byta koppling och därför ska man inte stå och hålla nere den vid rödjus och när man väntar på å få köra in i rondeller m.m.

Inga kommentarer: