torsdag 8 januari 2009

Snowboard och stan


Stor Kompisglass på Domuscafeét

Ja, idag var det dags att inviga hoppet. Jonas ringde och väckte mig vid nio och var på väldigt bra humör, eftersom jag var nyvaken muttrade jag lite och sa att det var dimma... Haha, Jonas fick mej på bättre humör efter nån minut och jag fick sussa en stund till innan Jonas kom.
Jonas kom vid tio och vi åt havregrynsgröt, sen blev det dags att bege sig på baksidan och börja hoppa. Gick sådär för min del alltså. Jag har ju aldrig hoppat innan, men innan vi hade hoppat klart för dagen lärde jag mej å hoppa ordentligt i alla fall, tyvärr blev inte landningarna så vackra, men det får jag öva på nästa gång jag kommer hem.
När vi hoppat ett tag tolkade vi till västergårn efter skotern. De va sjukt kul. Väl i västergårn var det en dröm, hur mycket puder som helst. De va askul å åka nerför backen, gick väl okej å ta sig ner men sen när vi skulle tolka upp... Fy faan vad mycket snö det var, jag kände mig så handikappad på min snowboard... Har inte saknat skidorna så värst mycket faktiskt men när man står med en halvmeter puder och brädan grävt ner sig under skaren som finns där lååååångt nere vill man inte annat än stå på ett par skidor. Fan va förbannad jag blev när jag ramlade gång på gång när jag skulle försöka ta mej ur djävulshålet! Varför lämnade jag min skidjacka på Gotland? Det är den enda jackan jag har med ett funktionsdugligt snölås, uch vad kall jag blev på ryggen.. Det slutade i alla fall med att jag spännde av mig brädan och åkte bakpå skotern istället för att tolka efter. Men vi hade tyvärr inte så mycket tid och åka där för vi skulle in till stan på ett möte. Och nu har det varit plusgrader och regnat resten av dan så jag känner inte för att åka imorgon.
Så åkte vi in till stan, hade möte, fikade på expen. Lotta kom, vi gick ner på stan, Karro kom, vi gick på JC-rean. Jag trodde inte att det var rea på Peak-grejerna på JC men det var det, då blev jag glad. Köpte ett linne en skjorta och en t-shirt. Sen hittade jag ett skärp för 25 spänn på guldfynd tror jag det var, och jag köpte ett hekto grönt kravmärkt te från Brunkullan. Hoppas det smakar gott.
När vi shoppat klart, eller när vi inte orkade gå på våra halkiga skor nå längre gick vi ner på Eastern Palace och åt mongolisk buffé. Det var sjukt gott, men vi visste inte riktigt hur det fungerade med mat, sås och stekning å sådär.. Dessutom råkade jag och Lotta förväxla våra tallrikar. I och för sig hade vi typ samma på dom men ändå. Vi satt och klagade. för oss själva.. Jag kanske skulle ha tagit mer kött... Tills jag kom på att det inte var min egen tallrik jag satt och åt från.. hehe. Sen gick vi försiktigt bort mot domus. Vi mötte en sandbil på vägen så vi gick raskt över dit den precis hade kört, sen funderade vi vad som var bäst: att gå där det precis är sandat eller att gå där sanden kommit ner i backen.. Vi kom inte fram till något vettigt men eftersom vi inte ramlade borde det inte spela någon roll. Tillslut kom vi fram på domus och beställde en kompisglass. Kompisglass är ett glassberg man kan beställa på Domuscafeét i Östersund och det finns två varianter, stor kompisglass (50 kr och då ingår fyra kulor glass, mjukglass ovan på, topping och strössel) eller liten kompisglass (40 kr då ingår bara två kulor och allt annat som den stora har) Vi beställde en stor ;) så här såg den ut:


  • En kula Regnbågsfärgad glass

  • En kula Saltlakritsglass

  • En kula Mintchokladglass

  • En kula Dulche de Leche-glass

  • Mjukglass med vit-chokladtopping och hälften daim och hälften tuttifrutti strössel

Den var väldigt god och det var väldigt länge sen jag åt någon kompisglass. Innan bror Erik kom och hämtade oss gick vi en sväng på Stadium. Jag tänkte prova ett par mjukisbyxor för mina är så slitna, men sen kom jag på att jag nog inte skulle få plats med dom i väskan så jag gick och hängde tillbaka dom.

Ikväll ska jag tvätta och samla ihop mina grejer som jag spridit ut över hela huset. Ska kanske packa lite smått också. Funderar precis på hur jag ska få plats med allt i min väska. Har ju trots allt shoppat en hel del på lovet... men det ska nog gå, den var inte proppad när jag kom i alla fall och dessutom funderar jag på att lämna mina täckbyxor hemma. Känns sorgligt men jag har ingen användning av dom nere på Gotland.
Men först ska jag kolla på "de halvt dolda" en jättevacker serie av Jonas Gardell.
Ha de!

1 kommentar:

Sara sa...

Fan va kul!! Minns du när vi var små och Anders hade gjort en lift av en spark. Det var grejer det!