torsdag 29 januari 2009

Blodgivning

Jag flyttade till Gotland i höstas och fick i samma veva en kallelse från Östersunds blodbank att komma dit och tappa blod. Hade inte riktigt tid att göra det då så jag tänkte att jag skulle ta itu med det när jag flyttat ner.
Sagt och gjort, de första veckorna jag var här kontaktade jag blodbanken i Visby och bad dom prata med Östersunds blodbank och komma överrens. Jag vet inte exakt hur sånt fungerar men de berättade i alla fall att det var helt nytt dethär med att man kunde byta blodbank. Perfekt tyckte jag.
Sen gick veckorna, månaderna och jag hörde ingenting från dom. Tänkte inte så mycket på det heller kanske... Hur som helst så när jag var hemma på lov ringde det en dam från blodbanken i Visby och sa att de ville att jag skulle komma och ge blod (jag har 0+ som kan ge till alla, så man försår ju att man blir eftertraktad...) Förklarade då i alla fall att jag var hemma i Östersund och inte kunde komma. Fine, progress i alla fall. Dom vet att jag finns och är tillgänglig för blodgivning.
Så ska vi in till Visby imorgon och jag tänkte: men vad bra då kan jag äntligen komma iväg och ge de förbaskade blodet nån gång. Ringde till sjukhuset och frågade om öppettiderna, 08-16 måndag till fredag sa dom. Perfekt!
Drog iväg ett mail till dom bara för säkerhets skull, där jag frågade om alla papper var i sin ordning och jag kunde komma in på fredag och ge blod.
Så fick jag svar, kom hit 30/1 kl 15:30 så kan vi göra intervju och provtagning. Men hallåå? Jag är ju redan registrerad blodgivare varför ska jag behöva göra en intervju och provtagning?
Så fick jag även veta att de har stängt på fredagar. Fredagar är ju den enda dagen vanligt folk brukar flexa tidigare från sina arbeten, och imorgon tänkte jag flexa från skolan. Visbys blodbanks öppettider ser ut som följer:
Måndag12.30 - 15.30
Tisdag08.00 - 12.00
Onsdag1230 - 15.30
Torsdag08.00 - 12.00
Fredag-Söndag Stängt
NÄR ska en vanlig människa kunna komma förbi och lämna blod?

Okej slutsatsen av det hela blir:
Jag skulle aldrig ha bytt blodbank, och tänker vänta tills jag kommer hem till min fina blodbank i Östersund och ordna upp dethär.
Jag försöker bara vara en fin människa och ge blod till främlingar i nöd.
/Lina

Inga kommentarer: