torsdag 28 januari 2010

Bilen

Joo, skulle ju ha bilen idag i och med att vi skulle in till Visby på föreläsning ikväll. Så igår hjälpte Johan mig att starta bilen. Check! Nu var det bara vinterdäcken som skulle på sen kunde vi dra iväg.
Problem 1, vinterdäcken stod i skolan och bilens batteri skulle inte gilla om man bara åkte till skolan och hämtade dom. Alltså rullade jag och Emelie däcken över heeela parkeringen till internatet. Såg ganska kul ut fick vi höra sen. Men ska jag vara ärlig tror jag inte man kan rulla däck på så många sätt så jag tyckte vi gjorde ett bra jobb (Y)
Så började jag byta däck. Bultarna satt som berget. Jag blev förbannad. Ringde pappa för att försäkra mig om att jag drog åt rätt håll så att jag inte förvärrade situationen, men det var bara att ta i för kung och fosterland. Till slut tog jag spjärn med foten och då gick de till slut. En bult lös fyra kvar, på det däcket sen är det ju tre till!
Jag jävlades, fick väldigt ont i händerna men lyckades byta två däck på ca en timme. Sen var det lunch. På lunchen frågade Johan hur det gått och jag visade upp mina röda händer (som nu dessurom har fått blåsor) Han meddelade att han slutat för dagen och kunde komma till undsättning med ett annat slags hm, fälgkors kan man inte kalla det i och med att det inte är ett kors. Det är som en hävarm med teleskop så man får mer kraft liksom.
Denna sak underlättade ett och annat, tror faktiskt inte jag hade pallat fixa det med mitt fälgkors alltså.
Så dom två sista däcken gick hur lätt som helst att sätta på.
Så var det dags att dra iväg till Visby. Bilen startade inte, slut på batteri igen.
En på internatet som hade sin bil parkerad relativt nära min fick komma till undsättning. Jahaja så drog vi iväg.
Snöstorm. Det gick bra fram till Tingstäde sen var det inte roligt att köra kan jag meddela. Såg typ ingenting och det fanns ingenstans där jag kunde stanna och torka av torkarna. Fick luta mig till mitten av rutan för att se nått. Emelie hade bra utsikt från passagerarsätet och vi hjälptes åt att hålla oss på vägen.
Väl inne i Visby parkerade vi på Max, käkade och åkte sen ner till Almedalen. Nemas problemas å starta bilen.
Sen när vi haft föreläsningen var det dags att starta bilen igen, men nu ville den inte vara med längre. Jonna fick hjälpa oss med startkablar, det gick assmidigt, börjar ju få kläm på dedär nu liksom =)
Vägen hem var ganska lugn fram till Lärbro sen var det spårigt utta helvete.
Men nu är jag hemma.
Ikväll kollade vi lite på våran spelning förra året på Sliteskolan. Mysigt var det att kika på den
Nu blir det sängen i alla fall.

4 kommentarer:

morsan sa...

Kom ihåg att du ska dra efter hjulmuttrarna efter ett tag när du har dragit fast dem manuellt...

Lina Lidén sa...

Hm, undrar om jag verkligen behöver det när Johan drog åt dom med teleskoparmen...

Sara sa...

Fan va nice att höra att det jävlas för nån annan också ; ) Jag har för övrigt också en såndär telekopgrunka. Mycket bra uppfinning!

Bror Erik sa...

Kan upplysa om att det finns batteridrivna mutterdragare, med kraft nog att dra sönder bultarna. Finns även dragskaft med en växel längst ut. Så man blir dubbelt så stark. Kan även upplysa om att du behöver ett nytt batteri om det inte blir bättre efter C-Tek-kuren.