tisdag 2 oktober 2012

Norrsken

Var grymt länge sedan jag skådade något norrsken.
I förrgår natt läste jag på Facebook (!) att man skulle spana in norrskenet över Jämtland. Kikade ut genom fönstret, och mycket riktigt så var där ett skådespel utan dess like. Klädde på mig och tog med mig kameran för att gå ut och försöka fånga spektaklet på bild.
Mitt första fotosession av norrsken:







Det var supersvårt att se något, allt var ju becksvart i kameran! Nästan förvånad själv att det blev några bilder.
Kameran kunde inte fokusera själv så det blev till att slå på manuell fokus, men i och med att man knappt såg något gick det inte speciellt bra att ställa skärpan.
Vitbalansen ändrade jag från auto till glödlampa. Det skiljer ganska mycket i färgerna, vet inte riktigt vilken jag föredrar heller...
Vidare så slutade norrskenet och jag var tvungen att gå in innan jag kände mig riktigt nöjd med någon av bilderna.
Får hoppas på nåt mer norrsken snart så jag kan få lite mer övning.

1 kommentar:

Ingalill sa...

Tycker du lyckades bra! Det är inte lätt att fota när man inte ser nåt utan får fokusera "på känn", tyvärr är det ju inte så ofta man får chansen att öva heller...