torsdag 4 oktober 2012

Dagen

Idag har jag tagit en promenad i fina höstsolen.
Sedan var jag en sväng till pärlandet och skulle plocka lite pärer. Pappa tyckte gott att det inte var mer än att vi kunde ta upp dom med pärhacka. Min analys är dock att jag föredrar traktorn. Visseligen bra träning, men sjukt jobbigt att stå och hacka upp dom för hand i den där gyttjegropen. Tror att det stryker med fler pärer också om man hackar för hand, för det hände både en och två gånger att jag hackade sönder några när jag försökte komma ner djupare. Vi lånar traktorn å tar det till helgen helt enkelt.
Vidare var jag ute och letade min kurslitteratur som jag ska försöka sälja. Utan framgång. Dyker väl upp när jag ska flytta nästa gång kanske? Letade även efter några kryddburkar mamma påstod skulle finnas ute, men även dessa gick jag bet på att hitta.
Igår lagade jag grymmaste köttfärssåsen. Denna skulle frysas in i portioner. 10 portioner blev det, impressive.
Finhacka gul lök och champinjoner, fräs mjuka och riv över vitlök och färsk chilli.
Hacka färska kryddor (tex timjan och oregano) och låt fräsa med. Krydda vidare med soja, tomatpuré, salt och peppar.
I med lökgrejset i en gjutjärnskastrull och i med köttfärsen, bryn den. I med ett gäng hackade soltorkade tomater samt krossade tomater. Låt koka ett tag. Voila så har man godaste köttfärssåsen. Skulle velat haft lite mer sting i den men E nummer är inte min grej just nu, men bryr man sig inte om sånt så kan man krydda vidare med sambal.


Hörs!

Inga kommentarer: