måndag 20 december 2010

London

Sommaren 2008 åkte jag och Lotta till London och hälsade på vår vän.
Hittade lite dagboksanteckningar från den tiden så nu tänkte jag lägga upp dom. Känns som att jag utvecklat mitt språk på dessa år (Y)
Här är texten:


London 27-31/8 2008
Jag och Lotta åkte till London på onsdagen. Vi började med att flyga från Östersund till Stockholm för att senare fortsätta från Arlanda till Heathrow.
När vi skulle checka in var det så många på kö till vår flight att vi blev erbjudna att ta ett senare plan och då skulle vi få 150 euro i flygcheckar eller 75 kontant. Vi ville komma fram så fort som möjligt så vi tog inte erbjudandet.
Vi landade på Heathrow 17 lokal tid (16 i Sverige alltså) och började vår resa till Oxted där vi skulle sova första natten. Först tunnelbana och sedan tåg.
Tre timmar senare klev vi av på perrongen i Oxted där vi möttes av Teresa, en vän sedan förra sommarens tågluff. Teresa är från Österrike men jobbade över sommaren i Oxted utanför London. Hon jobbar som au-pair hos en familj med två barn.
Vi träffade aldrig familjen, de var på semester när vi var där. De hade ett jättestort och fint hus. Det visade sig att mamman i familjen var från Sverige. Tyvärr visste inte Teresa vart i Sverige hon var ifrån.
När vi kom till Oxted gick vi först till huset och lämnade väskorna och sedan gick vi till puben. Jag och Lotta åt fish and chips. Jag hade inte smakat det förut. Jag blev inte jätteimponerad och Lotta tyckte att den inte smakade som den gjorde förra gången hon provade.
På puben träffade vi några av Teresas vänner. Det är alltid jul att prata med folk från olika kulturer. Det var en tjej från Polen, två från Ungern tror jag plus Teresa och Jag å Lotta.
Jag och Lotta var ganska slitna sen resan då vi stannade inte på puben så länge. Just ja, jag glömde att berätta att Teresa fyllde år dagen vi kom Så när vi kom hem till huset gav vu henne två strutar Åre-choklad och en påse pluppar. Strutarna var med blåbär och hjortronsmak och plupparna var citronsmak. Hon blev jätteglad!
På torsdagen satte vi väckaren inte allt för tidigt. Ungefär 08:30 klev vi upp, duschade och klädde på oss. VI kollade efter hostel och hotell. Till slut bokade vi ett hotell som var otroligt billigt, trots att de påvisade hög standard på hemsidan.
Jag har hört mycket om hotell i London. Att de ofta är sunkiga och inte uppfyller de stjärnor de har. Men vi bokade lite på vinst och förlust. Det blev vinst! Vi hade ett jättefint rum, med egen toalett och dusch. Receptionen hade öppet 24 timmar- dygn. Frukost ingick, den var visserligen inget att hänga i granen men ändå!
När vi lämnat packningen på rummet skulle vi ut på turistfällorna.
Vi började med Big-Ben, London eye, en katedral, Trefalgar Square och Piccadilly Circus, för att avsluta med Buckingham Palace.
Jag och Lotta gav oss ut för att kolla in Tower Bridge. Inte så speciellt men nu har vi i alla fall sett den.

Sen åkte vi till Oxford Street.

Towerbridge och två tokar

Inga kommentarer: