torsdag 4 februari 2010

Trött

Ja, en dag till har gått här på ön.
På skolan hände inte så mycket. Fett seg hela dagen. Men vi skrev början på en festlig låt tror vi, så det känns ju bra.
Kom hem och beslöt mej för att försöka få igång bilen.
Voltmetern visade 13,3 när jag tagit bort laddaren. Soft, så skulle jag bara sätta dit batteriet och sen hoppas på det bästa.
Men icke.
Fick inte upp motorhuven till att börja med. Knackade på hos min trofaste bilmekaniker Johan och hörde om han kunde hjälpa mej att öppna huven. Och de kunde han. Med hans hjälp var det inga problem att få upp den.
I med batteriet. Starta. Nej. Icket.
Prutt.
Provade att rengöra de ganska ärgade sakerna som sitter runt polerna. Blev inte ett dugg bättre. Johan ringde sin far för att fråga om hjälp. (kommer ihåg att han ringde honom förra gången han hjälpte mig med batteriet i v40n) Han bad oss kolla spänningen när vi försökte starta bilen.
0,4 blev resultatet.
Osoft. Nytt batteri ptonto.
Upp på Statoil (som heter time) och kolla in deras utbud av batterier. Ingen 240 i deras lista, men vi antog att det skulle vara samma för 740 som 240. 1195 skulle det kosta. Osoft.
Johan kom på den brilijanta idén att kolla på bilverkstan runt knuten. Väl där inne fick vi veta att det inte skulle funka med ett batteri för en 740. Beställde ett nytt som levereras imorgon kl 12:00.
Blir till att hänga på låset typ. Fan va skönt det ska bli att ha min bil igen.
Ikväll/natt ska vi in och hämta Beccy som kommer med färjan 00:20. Vi får låna Johans bil.

Undrar vad jag hade varit på den här ön utan fantastiska Johan. Tack Johan!

5 kommentarer:

Bror Erik sa...

Synd att du inte hade en -84a eller nyare. På dom passar batteriet från en 740. ;)

johan off course sa...

De fanns ett gäng batterier som skulle passat på verkstaden, men polerna låg fel så kablarna skulle inte ha räckt.. osis men men! tur att min traktor fungerar iaf =)

Erik sa...

Ja, det är det enda som skiljer mellan tidiga och gammla batterierna. Polerna är omkastade.

AndWik sa...

Jag vill minnas att det inte bara är polerna som är flyttade, jag har för mig att det är olika fästen också. Jag har ju provat att sätta 740-batteri i 140n och det måste till nått special för att kunna sätta fast det.

Sen var du ju lite tur att jag skickade voltmetern "den gula saken".

AndWik sa...

Volvobatterier kan väl i stort sett indelas i två typer.
1 Från Volvo PV och fram till 83-ans 240.
2 Från 760 (82) och framåt.