tisdag 2 mars 2010

Ojoj

Kollade precis på Boston Tea Party, där dom kollade hörseln och hur väl man uppfattade svängningar/sekund /(hertz).
Blev riktigt förvånad när jag inte hörde tonen förrän den äldsta tanten i publiken hörde den.
Det kan ju inte stämma?
Måste ju vara nått med mikrofonerna i studion. Hur tar dom upp ljud egentligen, och hur återges det i min dator?
Blev riktigt fundersam, jag som alltid haft perfekt hörsel. Till exempel är jag den enda som jag vet som i princip alltid har hörselproppar på krogen...
Gaah!
Kommer inte kunna sommna nu heller!
Intalar mig själv att mikrofonen som tog upp ljudet hade ett annat frekvensomfång än vad apparaten sände ut.
Så var det.
Boka tid hos hörseldoktorn när jag kommer tillbaka kanske?

2 kommentarer:

Anna sa...

Skönt att de att det finns fler som är rädd om sin hörsel. Har själv alltid öronproppar på krogen. Man slipper får ont i öronen och riskera tinnitus och sen så tycker jag även att man hör bättre vad folk säger med propparna i när det är stökigt och starkt ljud. Han även ofta öronproppar på bio. Tycker ljudet är för start där med. Sen slipper man ju höra prasslande godispåsar och folk som pratar tyst.

Bror Erik sa...

Jag hör att SonyEricsson-laddare avger ett svagt (ljudnivå), men högt (frekvens) ljud när dom inte laddar en telefon. Hör detta på alla SE-laddare.